2 – Actief Beleggen

In de vorige stap hebben we ontdekt dat we met minimale moeite gemakkelijk een gemiddeld rendement kunnen behalen van zo’n 7% per jaar. Maar als we ons geld nog sneller willen laten groeien, dan kunnen we overstappen op actief beleggen. Actief beleggen vraagt om meer moeite, maar kan ook een veel hoger rendement opleveren. Actief beleggen gaat er namelijk om dat je individuele bedrijven koopt: je belegt in losse aandelen. Bij Actief Beleggen zijn wij zelf degenen die de daadwerkelijke aandelen, obligaties, of andere beleggingsinstrumenten kopen. Er is geen tussenkomst van een ander in de vorm van een vermogensbeheerder of fondsbeheerder.

Het idee achter Actief Beleggen is simpel: je koopt goede bedrijven met korting. Dat betekent dat je dus een aandeel van een bedrijf koopt wanneer de prijs voor dat aandeel onder de waarde van het aandeel is gezakt. Zoals Graham het al eens geformuleerd heeft: “je koopt aandelen net zoals je je boodschappen koopt: wanneer iets in de aanbieding is”. Deze benadering stoelt namelijk op het idee dat de marktprijs voor een bedrijf niet een-op-een gelijk loopt met de waarde van het bedrijf (iets wat de zogenaamde Efficient-Market Hypothesis stelt). Een belangrijke factor die de koers bepaalt is menselijke psychologie, en die is feilbaar. In perioden van angst zullen veel mensen hun beleggingen verkopen: ze willen geen geld verliezen. In perioden van vreugde zullen mensen juist gaan kopen: ze willen meeprofiteren van de stijgingen. 

Maar waar zit dat addertje? Dit lijkt allemaal te mooi om waar te zijn, het is té eenvoudig. Dat is waar, maar er is geen addertje. De benadering van het ‘waardebeleggen’ moge dan simpel zijn, maar ze is niet gemakkelijk. Maar over hoe moeilijk precies heb je zelf nog wat te zeggen. Er zijn namelijk meerdere niveau’s van actief beleggen. Het verschil tussen de niveau’s is dat je risico groter wordt. Bij Actief Beleggen geldt Buffett’s definitie van risico namelijk het allermeest: hoe meer je weet wat je doet, hoe minder risico je loopt. Hoe meer huiswerk (onderzoek naar een bedrijf) je doet en hoe beter je dat doet, hoe kleiner je je risico maakt. Hierdoor is ook duidelijk dat er geen addertje onder het gras zit, je succes heeft te maken met hoe goed je erin bent. Sommige mensen zijn nou eenmaal beter in het op waarde schatten van een bedrijf dan anderen, en die mensen zijn dan ook succesvoller met de Actieve benadering.

Wanneer we een bedrijf hebben gevonden waar we misschien in willen investeren gaan we aan de slag met het onderzoeken van het bedrijf. Als we erachter zijn gekomen welke prijs wij voor dit bedrijf zouden willen betalen kunnen we dit vergelijken met de huidige koers, en op basis daarvan bepalen we of we het bedrijf willen kopen of niet. Dit gehele onderzoeksproces is te verdelen over 4 stappen:

1. Het Profiel. In deze stap zullen we een overzicht moeten creëren van het bedrijf dat we willen onderzoeken. We moeten ten slotte wel weten met welk bedrijf we te maken hebben. In deze stap zijn we allereerst omschrijvend bezig, we willen een goed beeld krijgen van welk bedrijf dit precies is en wat ze doen. Dat kan heel snel al gebeuren, maar is wel handig om te noteren, zo kan je zelf bijhouden hoe goed je onderzoekskwaliteiten zijn. Daarnaast heeft deze stap al een hele belangrijke functie bij het daadwerkelijke beoordelen van het bedrijf. Je wil in deze stap erachter komen of dit een bedrijf is dat je kunt begrijpen. Dat betekent dus niet dat je nu al alles af weet van het bedrijf, maar dat je genoeg expertise hebt over de industrie waar het bedrijf in zit. Als je bijvoorbeeld helemaal niets begrijpt van hoe de financiële markten werken (met bied- en laat-prijzen, spreiding, handelsvolume, algoritmes, bla, bla, bla…), dan is het niet slim om je te gaan buigen over de werkzaamheden van FlowTraders. Als je niets begrijpt van hoe banken precies werken, stop dan geen moeite in het onderzoeken en vergelijken van ING en ABN AMRO. Kort gezegd: dit bedrijf moet binnen je “Circle of Competence” vallen (waarover straks meer).

2. Het Onderzoek. In deze stap stropen we de mouwen op en gaan we aan het werk. Aan het einde van deze stap beantwoorden we het eerste deel van onze hoofdvraag: “is dit een goed bedrijf?”. In deze stap gaan we ook oordelen vellen over het bedrijf, de mensen die er werken, de industrie waar het bedrijf actief in is, etc. Omdat deze stap zo uitgebreid is, heb ik er een aparte pagina voor gemaakt. Maar geen zorgen, we houden het simpel. Je beklimt een berg immers altijd stukje voor stukje, dus we zullen de vragen zo simpel mogelijk houden. Het enige wat we moeten doen, is alle vragen beantwoorden. Als het goed is hebben we aan het einde van deze stap het idee dat we het bedrijf van binnen en van buiten kennen en kunnen we een goed-geïnformeerde inschatting doen van de toekomst van het bedrijf.

3. Bepaal de Prijs. Hier draait het allemaal om: hoeveel is het bedrijf waard? We gaan in deze stap bepalen hoeveel wij voor het bedrijf zouden willen betalen. Hier zijn drie verschillende benaderingen voor, die allemaal een andere prijs geven. Ook deze benaderingen zijn 

0. Het Ontdekken van een Bedrijf.

Bedrijven waarin je kunt beleggen zijn overal om ons heen. Kijk bijvoorbeeld eens naar het apparaat waarop je dit nu leest. Grote kans dat de producent van het apparaat beursgenoteerd is (Apple of Samsung), of dat het operating system van een beursgenoteerd bedrijf is (Google of Microsoft). Dan kan het ook nog het geval zijn dat een ander beursgenoteerd bedrijf ervoor zorgt dat je dit onderweg op je telefoon kunt lezen: KPN. Een ander voorbeeld is misschien wel wat je te drinken hebt, wie weet drink je er een lekker koud biertje van Heineken (als HEIA bij de Euronext Amsterdam genoteerd) bij, of een FuzeTea (van Coca Cola). 

Deze benadering van bedrijven zoeken komt vooral bij Peter Lynch vandaan, uit zijn klassieke One Up on Wall Street: How To Use What You Already Know To Make Money In The Stock Market. In dit boek legt hij uit hoe je een ‘edge’ (een voordeel) hebt als het aankomt op het ontdekken van goede bedrijven, ten opzichte van Wall Street professionals. Waar de professionele analisten kijken naar de cijfers van een bedrijf kan je als consument, of als werknemer van een bedrijf, vaak een goed idee krijgen van het succes van een nieuw project van een bedrijf. Het succes wordt pas later zichtbaar in de cijfers (bij een nieuw kwartaalrapportage), maar jij was er al bij. De voorbeelden in het boek zijn legio, dus ik ga hier niet teveel herhalen. Het punt is: je komt vanuit je eigen positie als consument of via de baan die je hebt verschrikkelijk veel beursgenoteerde bedrijven tegen. 

Naast Peter Lynch’ “kijk-goed-om-je-heen-benadering” is er nog een andere manier om erachter te komen in welke bedrijven jij zou kunnen beleggen. Deze is (wederom) afkomstig van Warren Buffett en Charlie Munger. Ik heb het nu over je zogenaamde “Circle of Competence“, grofweg vertaald als je cirkel van bekwaamheid. Deze cirkel bevat alles waarover jij enige kennis en expertise hebt. De cirkel wordt bepaald door wat jou interesseert en waar je goed in bent, waar je wat vanaf weet. In Invested gebruiken Danielle en Phil Town een techniek uit Jim Collins’ Good to Great om een Circle of Competence te bepalen. Teken een Venn-diagram met drie cirkels. In de eerste cirkel zet je alle dingen die je leuk vindt (je hobby’s/interesses). De tweede cirkel vul je met alles waar je geld aan uitgeeft omdat je dat een belangrijk doel vindt (bijvoorbeeld dat je een iPhone koopt omdat je Apple-fan bent, of dat je zo vaak mogelijk naar de EkoPlaza gaat voor je boodschappen), ze noemen dit ‘stemmen met je geld’. In de derde cirkel gaat alles waar je geld mee verdient, de onderwerpen die je hebt leren kennen omdat je er werkzaam in bent. Je cirkel kan er dan bijvoorbeeld zo uitzien:

  • Save

Als laatste kan je een bedrijf ontdekken omdat een van je ‘goeroes’ het bedrijf heeft gekocht. Alles waar Berkshire Hathaway zich mee bemoeit komt vaak binnen no-time in het nieuws, dus het is wellicht ook de moeite waard om te kijken naar het bedrijf wat Berkshire Hathaway in het vizier heeft. Een voorbeeld uit het echte leven, misschien kan je je het nog wel herinneren: in februari 2017 deed Kraft-Heinz een overnamebod op ons eigen Unilever. Nu wil het toevallig zo zijn dat Berkshire Hathaway voor een groot deel eigenaar is van Kraft Heinz: zo’n 45% van alle aandelen van Kraft-Heinz zijn in handen van Buffett en Munger. Als de mannen waarvan we zoveel leren een bepaald bedrijf interessant vinden, dan is het voor ons de moeite waard om er op zijn minst even naar te kijken.

1. Het Profiel

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Het Bedrijf
  1. Hoe heet het bedrijf?
  2. Wat doet het bedrijf en wat is de verhouding van inkomsten?
  3. Waar is het bedrijf actief?
  4. Wat zijn de waarden van het bedrijf? / Wat is het ‘mission statement’?
  5. Wat is de geschiedenis van het bedrijf?
  6. In welke categorie van Peter Lynch valt het bedrijf?
  7. In welk land is het bedrijf gevestigd?
  8. Wat zijn de ticker en het ISIN?
De Markt
  1. In welke industrie opereert het bedrijf?
  2. Wie zijn de grote concurrenten van het bedrijf?
  3. Waar is deze industrie gevoelig voor?
  4. Wat is de situatie in deze industrie?
    1. Wat zegt de “Shiller P/E”?
    2. Wat zegt de “Wilshire GDP”-index?
De Mensen
  1. Wie is/zijn de CEO(‘s)?
  2. Wie zitten er in het raad van Bestuur?
  3. Hoeveel werknemers heeft het bedrijf?
Onze voortgang
Copy link
Powered by Social Snap