Stap 3: Bereik Je Doel.

football-goalie-diving
  • Save

We zijn er bijna! Stap 1 en 2 zijn achter de rug, dus we weten nu waar we zijn en waar we heen willen. Nu alleen nog daar komen…

In stap 2 hebben we ontdekt wat onze doelen zijn: hoeveel euro’s hebben wij elke maand nodig om het leven te leiden dat wij voor onszelf willen? Nu komt het erop aan dat we ervoor zorgen dat het overzicht uit stap 1 (hoe we er nu voor staan) steeds meer gaat lijken op het overzicht uit stap 2. Het doel is dat onze daadwerkelijke percentages (hoe de inkomsten verdeeld worden over de categorieën: noodzakelijk, sparen/beleggen, uitgeven) meer gaan lijken op de beoogde percentages.

Als je merkt dat het niet lukt om je beoogde percentages te behalen, dan heb je twee methoden tot je beschikking om hier verandering in te brengen: 

De eerste methode is wat eenvoudiger om gelijk mee aan de slag te gaan en kan sneller resultaat leveren. Laten we deze dus eerst behandelen.

Minder Uitgeven

Er zijn allerlei manieren en tips die je kunnen helpen om minder geld uit te geven: rasechte bespaartips. Veel goede bespaartips kan je vinden op allerlei blogs zoals Porterenee.nl en TheBudgetLife.nl. Maar deze tips vragen vaak een verandering van je lifestyle, en dat is soms gelijk weer een te grote stap. De hele aversie die je hebt tegen besparen komt uit het idee dat je dingen die je nu doet in de toekomst niet meer mag doen. Is deze weerstand bij jou nou niet zo heftig, lees dan vooral de tips die zij je bieden!

Om dit uit de weg te gaan is het slim om een soort psychologische trucjes te gebruiken “tegen” jezelf. Een van de makkelijkste manieren om je eigen consumptiegedrag onder controle te krijgen is door een situatie van schaarste te creëren. Het is simpel: als je geen geld meer hebt, kan je het ook niet uitgeven. (Toegegeven, dat is wel mogelijk met leningen en creditcards en dergelijke, maar lenen om te consumeren is een van de meest succesvolle recepten voor armoede, dus laten we dat vooral niet doen.) 

Maar kunstmatige schaarste is slechts één deel van het verhaal. Een plan alleen is niets waard: het moet wel uitgevoerd worden. Daarbij kan de moderne technologie ons een handje helpen. Om ervoor te zorgen dat al ons geld op de juiste plekken komt, kunnen we automatisch geld laten overboeken naar onze verschillende rekeningen. Zo is onze financiële stabiliteit veel minder afhankelijk van onze handelingen.

Laten we beginnen bij het plan zelf: het creëeren van “kunstmatige schaarste”.

Kunstmatige schaarste

In Stap 2 hebben we al bepaald hoeveel we zouden willen hebben voor elke categorie, dus we weten waar we op moeten richten. We weten bijvoorbeeld dat we maximaal 70% aan onze vaste lasten willen uitgeven, wat bij een inkomen van €2.200 uitkomt op €1.540. 

De kans is echter vrij groot dat er nu een aanzienlijk verschil tussen de werkelijkheid (Stap 1) en de ideale situatie (Stap 2) bestaat. De methode van kunstmatige schaarste kan hierbij helpen. Wat we met het opzetten van kunstmatige schaarste doen is: zorgen dat we niet meer geld tot onze beschikking hebben dan we nodig hebben voor bepaalde doeleinden

Deze methode is in principe hetzelfde als het envelopjes-systeem uit Stap 1, maar met een andere indeling. De envelopjes die we nu gaan maken zijn niet alleen afhankelijk van het doel van het geld, maar hangen ook af van de type kosten: vast of variabel.

De verschillende onderdelen zien er nu zo uit (klik op de kopjes om de inhoud te zien):

Dit is de belangrijkste envelop. Eigenlijk moet je deze envelop meer beschouwen als een machine dan als een envelop. Deze machine is ervoor bedoeld dat je zoveel mogelijk geldstromen automatisch hun ding kunt laten doen. Op deze rekening komen al je inkomsten binnen en worden de belangrijkste dingen afgeschreven.

Met deze envelop wil je ervoor zorgen dat je eigenlijk niet meer naar je geld hoeft om te kijken: alle rekeningen die je hebt worden gewoon betaald. Deze rekening functioneert als het ware zoals je ouders vroeger deden: zij regelen alle noodzakelijke lasten en jij krijgt gewoon zakgeld elke week.

Je moet je eigenlijk voorstellen dat er iedere maand een mannetje langs komt om deze envelop te legen, zonder dat jij die envelop erbij hoeft te pakken. Een gesprek zou ongeveer zo moeten klinken: 

“Goedemiddag meneer, ik ben er weer!”, “Ah ja, incassomeneer, goed dat u er bent. Nou u weet waar het ligt, gaat uw gang.”, “Hartelijk dank weer en tot volgende maand!”.

Dat mannetje neemt dan jouw geld uit die envelop en betaalt daar vervolgens alle bedrijven en instellingen van bij wie je elke maand een rekening hebt.

Voorbeelden van dingen die vanuit deze envelop betaald worden zijn:

– Huur, G/W/L/I

– Verzekeringen/belastingen

– Netflix & Spotify

– Je abonnement op de Story (lees jij die? Nee niks, no judgment here… lekker doen).

– Je transport-kosten (als die automatisch worden afgeschreven).

Bij het bepalen van de inhoud van deze envelop moet je je eigenlijk afvragen: kunnen deze kosten betaald worden zonder dat ik daarvoor iets hoef te doen?

Sommige noodzakelijke lasten kunnen helaas niet automatisch worden afgeschreven, dus daar maken we een aparte envelop voor.

In deze envelop stoppen we genoeg geld zodat we elke maand (of elke week) genoeg hebben om bijvoorbeeld de volgende lasten te dekken:

– Boodschappen (eten en drinken, persoonlijke hygiëne)

– De kapper

– Kleding

– Transportkosten die variabel zijn (zoals benzine), tenzij ze automatisch worden afgeschreven (automatisch opladen van je OV-chipkaart)

Deze envelop moet je beschouwen als jouw betaalmiddel dat alleen voor noodzakelijke lasten beschikbaar is. 

Dit is onze lievelingsenvelop. Met het geld in deze envelop mogen we doen wat we willen. Uit eten? Een antiek-markt bezoeken? Naar de nieuwe Tarantino? Kan allemaal, als er geld in deze envelop zit tenminste.

Je hebt er (met je Hoofdenvelop) voor gezorgd dat alle noodzakelijke dingen vanzelf gaan, zodat jij je financieel bezig kunt houden met leuke dingen.

In deze envelop stop je genoeg geld zodat je jouw luxe uitgaven kunt dekken (die je wellicht al hebt berekend in Stap 2 van deze serie). Deze uitgaven moeten alleen niet automatisch afschrijfbaar zijn, het geld daarvoor moet in je hoofdmachine blijven zitten.

Voor sparen hebben we ook een aparte envelop, of misschien beter gezegd: een kluis. Het geld wat hierin gaat gaat er namelijk niet zomaar meer uit.

Maar in deze envelop kan je allerlei kleine sub-envelopjes maken. De belangrijkste envelop is een ‘buffer’- of ‘noodfonds’-envelop. Met deze envelop kan je niet alleen tegenvallers opvangen, maar kan je ook zomaar ontslag nemen als je je werk niet meer ziet zitten. Het geld in deze envelop is er namelijk op gericht om je inkomen bij te vullen als dat ineens wegvalt. 

Naast deze belangrijke envelop kan je andere spaardoelen verzinnen, denk bijvoorbeeld aan:

– Reparaties (op zich wel een handige, weet ik uit ervaring…)

– Een nieuwe auto.

– Cadeau’s voor anderen (zo wordt december een iets minder dure maand dan normaal)

– Je trouwerij.

Het belangrijkste bij deze enveloppen is dat je het geld wel binnen afzienbare tijd nodig zult gaan hebben, of dat je er ieder moment bij moet kunnen. Geld dat je pas nodig hebt over meer dan een jaar, dat kan je beter wegzetten in veilige beleggingen als een spaardeposito of een obligatie(fonds).

Het geld wat je elke maand wilt beleggen gaat uiteraard in deze envelop. Dit is geld dat je voor jezelf aan het werk zet en in ieder geval niet meer nodig gaat hebben in de komende 10 jaar.

Dit kan al zoveel zijn als €10,- per maand, afhankelijk van je eigen financiën.

Meer over hoe deze envelop er precies uit gaat zien vind je in de serie over beleggen. Voor nu is het belangrijk om te onthouden dat deze envelop eigenlijk zo ver mogelijk van je huis wordt bewaard. “Uit het oog is uit het hart”, zeg maar.

Op die manier vergroot je je kansen met beleggen: hoe langer je het geld met rust laat, hoe groter de kans dat het meer waard wordt. Als je constant geconfronteerd wordt met hoeveel geld je in je beleg-envelop hebt zitten, dan is de verleiding om daar eens een keer wat uit te halen veel te groot.

Aangezien het inmiddels 2020 is en we niet iedere week of maand geld willen moeten pinnen dat we vervolgens ook nog ergens in huis moeten verstoppen (waar het gestolen kan worden), is daadwerkelijk fysieke envelopjes maken misschien niet zo handig. Daarnaast: op steeds minder plekken wordt cash geaccepteerd.

Wat we wél kunnen doen is meerdere betaal- en spaarrekeningen openen bij onze bank. Dan hebben we gewoon digitale envelopjes, met bijbehorende pinpassen (later meer over welke banken handig zijn om deze strategie toe te passen).

Naast dat het slim is om meerdere envelopjes bij één bank aan te houden, is het ook slim om envelopjes bij andere banken te stallen. Er zijn namelijk ook banken die je gratis extra betaalrekeningen met pinpas laten openen. Op deze manier scheid je niet alleen je geld op fysiek vlak, maar ook mentaal. Dit kan helpen ervoor te zorgen dat je minder snel geld uitgeeft dat je niet hebt (of althans, niet voor dat doel). Dit is, zoals gezegd (bij het envelopje “Beleggen”), vooral belangrijk voor je beleggingen.

Als we willen dat deze strategie van compartimentaliseren succesvol is moeten we ons aan één belangrijke regel houden.

Dat is dat we nooit geld van het ene envelopje mogen gebruiken om een ander envelopje te spekken.

Dit betekent niet dat we armoe moeten lijden als we boodschappen willen kopen terwijl ons boodschappen-envelopje leeg is. We moeten proberen om dat gewoon nooit te laten gebeuren: goed budgetteren.

Het probleem dat ervoor kan zorgen dat we uit een andere envelop moeten tappen om te kunnen eten kan namelijk komen door te fanatiek en te rigoureus te willen  verdelen. In dit geval heb we onszelf een té streng budget opgesteld, waardoor we een heleboel zelfdiscipline nodig hebben om onszelf aan ons systeem te houden. En als dat het geval is geworden, dan is geld ons leven aan het “vergemoeilijken” i.p.v. vergemakkelijken.

Om dit tegen te gaan kunnen we twee dingen doen:

  1. Ten eerste zorgen we ervoor dat we een kleine buffer hebben in de envelopjes. We leggen bijvoorbeeld 10% extra in en zien dat als onze “bodem”. Zo zorgen we ervoor dat ons zorgvuldige systeem bij onvoorziene kosten niet in een keer kapot gaat. Je buffer is eigelijk als de vering op een auto: bij elke hobbel zorgt de vering ervoor dat de auto zonder moeite kan blijven rijden, lekker smooth.
  2. Als tweede optie kunnen we in een goede maand (wanneer er nog geld in het envelopje zit aan het eind van de periode) het geld lekker in het envelopje laten zitten, in plaats van het direct een nieuwe bestemming te geven. Op die manier kunnen we onszelf belonen voor een week (of maand) goed te hebben gepresteerd.

Jezelf buiten spel zetten.

Het feit dat we soms teveel uitgeven heeft nog een andere belangrijke oorzaak: onszelf. Wij mensen zijn zowel rationele als emotionele wezens en vooral dat laatste neemt wel eens de overhand in onze financiële beslissingen. Dat is niet per se altijd erg, maar het moet natuurlijk ook niet de spuigaten uitlopen.

De makkelijkste manier om dit tegen te gaan is door onze geldstromen te automatiseren. Zo zorgen we ervoor dat ons geld al naar de juiste envelopjes gaat nog voordat wij het te zien krijgen. Hierdoor vergroten we de kans dat het geld dat bestemd was voor een spaarrekening ook daadwerkelijk op die spaarrekening terecht komt.

Aan de hand van de in Stap 2 bepaalde percentages kunnen we nu uitrekenen hoeveel geld we beschikbaar hebben voor onze categorieënAan de hand van deze berekeningen kunnen we makkelijk onze eigen “financiële infrastructuur” aanleggen. Die infrastructuur is als het ware een overzicht van waar het geld vandaan komt, waar het heen moet en hoe het daar komt.

Hieronder staat een stappenplan om je eigen infrastructuur op te zetten.

Om dit te doen selecteer (of open) je één hoofdrekening. Op die manier kan je makkelijk alle inkomsten en uitgaven verzamelen en verdelen. Vervolgens zorg je ervoor dat alle afschrijvingen die in de ‘Noodzakelijk’ categorie passen worden afgeschreven van deze rekening. Het kan slim zijn om je boodschappen niet van deze rekening te betalen, want dan zorg je ervoor dat jouw menselijkheid roet in het eten kan gooien (no pun intended, echt niet…). Als je dan een keer teveel aan boodschappen uitgeeft, dan kan je huur weer niet afgeschreven worden en krijg je allerlei meldingen en mailtjes. En die zorgen weer voor stress en irritatie, wat we precies willen vermijden.

Als dat gelukt is maak je een rekening waar je alleen je boodschappen van betaalt. Bij verschillende banken (zoals bij Knab) kan je gratis extra betaalrekeningen openen, inclusief pinpas. Je hebt in stap 1 bepaald hoeveel geld je per maand kwijt bent aan boodschappen, dus je stelt een automatische overboeking in voor dat bedrag. Vervolgens kan je met die pinpas al je gewone boodschappen doen.

Voor alle noodzakelijke uitgaven is nu gezorgd. Nu wordt het tijd voor sparen en beleggen. De procedure is eigenlijk precies hetzelfde als je bij je boodschappenrekening hebt gedaan, alleen is het bedrag en de tegenrekening nu anders. Je zoekt in je eigen overzicht op hoeveel je per maand kunt sparen en beleggen en stelt dan weer wat automatische overboekingen in voor die bedragen.

In de eerste stap bepalen we hoeveel rekeningen je nodig gaat hebben in jouw infrastructuur. Deze stap is erop gericht dat je doelen gaat bepalen voor jouw geld: waar moet het aan uitgegeven worden?

Twee betaalrekeningen die je sowieso nodig gaat hebben zijn die van je Hoofdmachine (een basisrekening) en een rekening voor de niet-automatisch afschrijfbare noodzakelijke lasten. Daarbij is het ook sterk aan te raden om een derde betaalrekening te openen: je zakgeld- of uitgeefgeld-rekening. Hier zet je al je geld op dat je aan luxe, maar niet automatisch afschrijfbare dingen wil besteden. 

Deze betaalrekeningen zorgen ervoor dat je gewone dagelijkse financiën zo soepel mogelijk verlopen, zodat jij er zo weinig mogelijk voor hoeft te doen. Daarna ga je je concentreren op je spaardoelen: waar wil je in de toekomst je geld aan uitgeven?

Er is in ieder geval één spaardoel dat je móet hebben: je Noodfonds. Als je ervoor zorgt dat je een buffer hebt dat het toekomstige wegvallen van inkomen op kan vangen slaap je echt veel beter. Hoeveel er in dit fonds terecht moet komen is voor iedereen anders. Over het algemeen is het slim om een hoeveelheid aan te houden die genoeg is om tussen de 3 en 12 maanden aan noodzakelijke lasten kan dekken. Deze spaarrekening kan je vervolgens onder brengen waar je wil: bij de bank waar je ook je hoofdmachine hebt gestald, of die waar je uitgeef- en noodzakelijke-lasten-betaalrekeningen staan.

Het is ook zeer aan te raden om een spaarrekening te maken voor “Reparaties en Onderhoud“. Zeker als je een huiseigenaar bent is zo’n envelop onmisbaar. Een lekkage aan je dak kan zomaar duizenden euro’s kosten. Maar ook als je geen huiseigenaar bent maak je af en toe kosten voor dingen die stuk gaan en vervangen of gerepareerd moeten worden (een nieuwe laptop die je nodig hebt voor studie of werk bijvoorbeeld). Als je dan een keer geld van deze rekening nodig hebt, dan maak je dat over naar je “Noodzakelijk en niet-automatisch”-rekening, zodat je daarmee de reparatie kunt betalen.

Naast je noodfonds kan je nog voor honderd andere dingen sparen: een nieuwe fiets, een bruiloft, vakantie, het collegegeld van je (toekomstige) kinderen. Maak een lijstje van mogelijke dingen, maar blijf streng (denk aan “De valkuil van categoriseren”) en maak onderscheid tussen belangrijke en minder belangrijke spaardoelen. Je kunt ook proberen sommige spaardoelen te combineren (bijvoorbeeld: “dure spullen” i.p.v. drie rekeningen voor “fiets”, “MacBook” en “Vespa”).

Natuurlijk is er als laatste een mogelijke beleggersrekening. Als je wil beleggen, en je wil dit zowel actief als passief doen, dan is het slim om hier in ieder geval twee verschillende rekeningen hiervoor te hebben. Meer hierover wordt duidelijk in de serie over beleggen.

Tijd voor stap 2. We hebben zojuist een lijst opgesteld van alle rekeningen die we nodig gaan hebben in onze infrastructuur. Dit zijn onze treinstations, als het ware. Maar we weten alleen nog niet waar we die stations het beste kunnen neerzetten. Dat gaan we in deze stap doen.

Als we weten hoeveel rekeningen we willen hebben, dan is het de vraag bij welke instelling we deze rekeningen willen onderbrengen. Hiervoor zijn verschillende dingen belangrijk: de kosten en het gemak. Maar, je moet ook de maatschappelijke impact en kwaliteit van de bank natuurlijk niet buiten beschouwing laten: handel mag de moraliteit niet uit de samenleving verdrukken.

De bank waarbij we onze rekeningen gaan stallen moeten in ieder geval de mogelijkheid bieden van automatische overboekingen, anders kunnen we onze “spoorlijnen” tussen de stations niet aanleggen. Ten tweede moet het natuurlijk niet teveel kosten: hoe meer we kwijt zijn aan het aanleggen en onderhouden van onze infrastructuur, hoe minder geld er overblijft op elk station.

Bij het bepalen van je infrastructuur is slim om je basisrekening onder te brengen bij een andere bank dan de rest van de rekeningen. Op die manier neem je afstand van je belangrijkste rekening, zodat je minder in de verleiding wordt gebracht om wat ‘extra’ geld over te maken van je hoofdrekening. Als je dat wel doet loop je namelijk het risico dat je je hoofdmachine kapot maakt: je krijgt dan allerlei mailtjes van “incasso/overboeking niet gelukt” of “je staat rood”. Dat wil je vermijden. De dagelijkse bankzaken, die waarvoor je een betaalpas nodig hebt, kan je daarom beter bij een tweede bank zetten. Wil je nou echt graag alles bij één bank houden? Sommige banken bieden in hun eigen app de mogelijkheid om sommige rekeningen te ‘verstoppen’ van je overzicht. Hiermee kan je ook de afstand tussen jou en je basisrekening iets vergroten.

Als je wilt weten welke lasten je nou bij welke bank moet onderbrengen, bedenk dan hoe belangrijk het is dat het moeilijk is om bij dat geld te kunnen. Hoe hoger de nood het met rust te laten, hoe verder je het van je dagelijkse gang van zaken moet verwijderen.

Dan zijn we nu aanbeland bij de laatste (en misschien wel belangrijkste) stap van het bouwen van je eigen infrastructuur: het aanleggen van de spoorlijnen (of wegen) tussen de verschillende bestemmingen.

In deze stap moet je erachter komen hoeveel geld er naar elk station moet gaan. Eerder op deze pagina heb je bepaald welke envelopjes je hebt en hoe groot deze moeten zijn, dus nu is het tijd om alle automatische overboekingen in te stellen zodat deze ook gevuld worden.

In het financiële overzicht wat je hebt kunnen downloaden in Stap 1 van deze serie (of alsnog hier kunt downloaden), staat een kolom “beoogd percentage” en “beoogd bedrag”. Deze percentages kun je aanpassen zoals jij dat wilt. Het overzicht rekent dan automatisch uit wat het inkomen zou moeten zijn waarbij dat percentage gehaald wordt. 

Als je een balans hebt gevonden kan je in je overzicht precies zien hoeveel je uitgeeft en waaraan. Zo kan je uitrekenen hoeveel geld er naar welke rekening moet worden gestuurd (tip: door de cellen een kleur te geven kan je dit nog overzichtelijker maken).

Sparen en beleggen

Wil je nou meer weten over waar je het beste kunt sparen en hoe je moet beleggen? Binnenkort komen artikelen over deze onderwerpen online. Wil je een mailtje ontvangen als het zover is? Voer dan je e-mailadres in door op het envelopje te klikken (opent in een nieuw venster).

Voilá, je infrastructuur is nu af. Je spaart, belegt en betaalt anderen zonder dat je het door hebt én je kunt lekker uitgeven wat je wil #makeitrain.

  • Save

Conclusie

De eerste kant van de formule is nu behandeld. Als het goed is kan je nu een goede cash-flow-structuur opzetten die het je makkelijker maakt om je uitgaven onder controle te houden. Zo kan je zelf bepalen waar je je geld aan geeft en waar je het aan wil uitgeven.

Ik kan me voorstellen dat sommige dingen nog wat ingewikkeld kunnen zijn. Vrees daarom niet om even een mailtje te sturen als je iets niet snapt, wellicht kan ik het op een andere manier duidelijk maken!

Het wordt tijd voor een hele andere kant van het verhaal, die een stuk spannender is: meer verdienen! Als je niet meer kunt of wilt besparen, dan wordt het tijd om eens te kijken hoe je wat meer inkomen kunt creëeren. 

Meer verdienen

Na dit alles kan het gewoon nog steeds zo zijn dat je simpelweg niet genoeg verdient om je beoogde percentages te halen. Dat kan. Ik wil niet naïef zijn; soms is het antwoord wel zo simpel als: “ik moet meer geld verdienen”. Het goede nieuws: je hebt waarschijnlijk meer opties dan je denkt. 

Waar denk je aan als je het hebt over ‘meer geld verdienen’? De kans is groot dat je gelijk denkt aan dingen als ‘een beter betaalde baan behalen’, ‘promotie maken’, ‘een gat in de markt vinden’, etc. In ieder geval, de kans is aanwezig dat je antwoord op “hoe verkrijg ik meer geld?” valt in een van twee categorieën: geluk hebben of hard werken.

Maar bij het beantwoorden van die vraag schieten we eigenlijk voorbij aan ons oorspronkelijke doel. Zodra we het hebben over ‘een beter betaalde baan behalen’ of ‘een gat in de markt vinden’, hebben we het niet meer over meer geld verdienen. Dat is slechts een indirect gevolg van die stap. In plaats daarvan gaan die antwoorden over het omgooien van je levensstijl: een andere of extra studie volgen, een carrièreswitch maken, een heel uitgebreid bedrijf opstarten, etc.

Het omgooien van ons leven is niet per se nodig. Wat we willen is extra geld, dus laten we ons daar op focussen: een aanvulling van het inkomen. Waarschijnlijk gaat het toch slechts om een paar honderd euro per maand en geen duizend, om je ideale financiële staat te bereiken. Een carrièretijger hoef je dus niet te worden, en ook geen tweede Mark Zuckerberg.

De wereld van nu, met de mate van internet zoals die er nu is, is héél erg anders dan die van toen je nog een brugpieper was. En deze nieuwe wereld kent een ongekende hoeveelheid manieren om aan geld te komen, en dát is ons doel.

Vandaag de dag kan je op nieuwe, creatieve manieren, jouw kennis en vaardigheden aan de man brengen. Je kunt echt met de gekste dingen geld verdienen. Er zijn bijvoorbeeld mensen die geld verdienen met het uitpakken van elektronische apparaten (unboxing video’s), of beter nog: het kapotmaken ervan. En dat is maar een topje van de ijsberg.

  • Save
chris-guillebeau-de-side-hustle
  • Save
Boeken als The Four-Hour Work Week van Tim Ferriss (een echte klassieker inmiddels), of The $100 Startup en Side Hustle van Chris Guillebeau gaan helemaal over deze manier van inkomen vergaren. De verhalen en methoden die in die boeken staan zijn zeer inspirerend en laten zien dat wat extra geld verdienen niet zo lastig is als je zou denken.

Om even een klein voorbeeld te noemen. Je kunt een kleine online ‘antiek en curiosa’-winkeltje opzetten. In dit geval koop je allerlei leuke spullen via een veiling (online, zoals Catawiki, of offline) en zet die spullen op Marktplaats (of je eigen website). Dit is niet zo moeilijk, kost niet heel veel geld, en kost zoveel tijd als je er zelf in wilt steken.

Dit soort ‘hustles’ bieden geen bergen met geld, maar kunnen wel een euro of €100 extra in de maand opleveren. En dat kan precies zijn wat je nodig hebt. Eerder genoemde blogs (vooral Porterenee.nl) bieden ook inspiratie en concrete tips om een paar euro extra per maand binnen te harken. 

Copy link
Powered by Social Snap